Followers

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Tiada Lagi Selesema Babi

Rileksss...bkn xdk dh selesema babi ni... cuma tukar nama je pn.. dri selesema babi ke H1N1 influenza A. Selesema ni masih ad lg n kita semua kena lagi berjaga-jaga lg. Jgn seronok cgt. Lps ni x jijik cgt la kalo nk sebut nama penyakit ni. Tgk dlm tv3 td dia ckp penukaran nama ni sbb punca penyakit yg pd awalnya dikatakan berpnca kt ladng babi di sebuah kampung kt mexico 2 xbenar n telah dibuktikan. Sebelum ni pn Amerika ad gk kuar kenytaan nk tukar nama jd flu babi (kalo x clap la).
Ni kt bwh ad keterangan lanjut dlm Berita Harian tntg penukaran nama penyakit ni.

WHO henti gunakan nama selesema babi

GENEVA: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) tidak akan menggunakan nama “selesema babi” bagi mengelakkan kekeliruan mengenai bahaya yang berpunca daripada babi.

Jurucakap WHO, Dick Thompson berkata perubahan nama itu timbul selepas kementerian pertanian dan agensi makanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melahirkan kebimbangan bahawa nama “selesema babi” mengelirukan pelanggan mereka.

Katanya, WHO akan menggunakan nama saintifiknya “H1N1 influenza A”.

WHO meningkatkan amaran penyakit itu kepada tahap 5 kelmarin, satu langkah saja daripada tahap paling tinggi yang menandakan wabak global. Ketua WHO, Keiji Fukuda berkata setakat ini belum ada keperluan untuk meningkatkan lagi tahap amaran itu. - AP

About this blog


jadilah seperti burung terbang di langit yang pandangannya begitu luas dan bukannya katak di bawah tempurung yang pandangannya tidak ke mana

Masa Ibarat Pedang

Menghitung Hari

Temui Aku Di Facebook