Followers

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

The Cave of Darkness

Bismillahirrahmanirrahim..

Salam..
apa khabar semua. lama jgk x menjenguk dalam blog ni dan melakukan catatan. lagipun xde idea nak tulis apa. tapi kali ini baru la ada sikit walaupun tak banyak mana.

berkaitan dengan tajuk di atas, baru2 ni saja ja dengan member-member seramai 6 orang bergerak menuju ke utara tanah air untuk mengunjungi salah satu tempat peranginan yang agak terkenal kalau kita ke utara tanah air.

tempat tersebut diberi nama gua kelam atau dalam b.i di sebut the cave of darkness. memg indah ciptaan tuhan yg maha agung. cuma kita sahaja yang tak tahu untuk mengucapkan rasa syukur kepadanya.

kami bertolak pada pukul 3 ptg selepas solat jumaat dgn menaiki 3 buah motor. setelah konvoi dlm masa hampir sejam, kami akhirnya tiba di tempat tersebut. memg indah suasana di sana. tanpa membuang masa, kami terus masuk ke dalam gua tersebut dan dikenakan bayaran sebanyak rm1 untuk dewasa dan rm0.50 untuk kanak-kanak.

kedalaman gua tersebut agak dalam dan suasana di dalamnya agak gelap, hanya disinari beberapa buah spotlight sahaja. di dalamnya tersebut beberapa batu gua yang sungguh indah ukirannya sama ada diukir sendiri atau hasil dari hakisan titisan air yg turun dari atas gua tersebut. terdapat juga air sungai yg mengalir di bawah jambatan untuk pejalan kaki.

akhirnya, kami sampai di penghujung gua di mana ia menembusi satu lagi kawasan di tempat peranginan tersebut. kawasan ini terdapat tempat untuk mandi-mandi serta lorong yg digunakan untuk berjalan kaki. sungguh indah pemandangan di situ. tetapi, ketika kami berjalan-jalan menikmati keindahan alam ciptaan Allah Yang Maha Mencipta, tiba-tiba pemandangan kami dicemari oleh sikap manusia yg tidak tahu untuk menggunakan keindahan alam dengan sewajarnya. terdapat beberapa pasangan 'merpati' sedang asyik melayan perasaan mereka tanpa menghiraukan kehadiran sesiapa pun yg mendekati. rasa ingin menegur di dalam hati, namun apakan daya, diri ini masih lemah lagi.

kami pun meninggalkan kawasan tersebut dengan hati yg kecewa. tapi, perjalanan diteruskan kembali sehingga sampai kembali di pintu keluar gua tersebut. sebelum masuk semula ke dalam gua untuk tembus ke pintu masuk tadi kami sempat membasuh tangan di kawasan mandi-manda. sungguh nikmat ciptaan Allah ini. akhirnya, kami berjaya juga sampai ke pintu mula-mula kami masuk tadi. dalam pukul5,selepas soalt asar, kami keluar dan meneruskan ke destinasi seterusnya, Padang Besar(alang-alang dh dekat..hehehe)

Gambar-gambar yg sempat diambil...











Baca Sendiri Kalau Nak Tahu.....


Kasih manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi. Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janjinya pasti. Itulah sedikit dari lagu Raihan. Lantaran kasih manusia yang sering bermusim dan sayangnya yang tak kekal lama, kita perlu sentiasa berwaspada terutamanya dlm memilih pasangan. Andainya sakit daripada cinta itu hendak diberi pada seseorang yg boleh digelar suami, pilihlah seorang lelaki yang….

1-KUAT AGAMANYA.
Biar sibuk macam mana sekalipun, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yg kuat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yang tinggi biarpun dia pemuda paling miskin.

2-BAIK AKHLAKNYA.
Ketegasannya nyata tapi dia lembut dan bertolak-unsur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada keluarga begitu ketara.

3-TEGAS MEMPERTAHANKAN MARUAH.
Pernahkah dia menjengah ke tempat2 yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam seperti `rumah urut', disko, pub dan bar?

4-AMANAH
Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia.

5-TIDAK BOROS
Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan uwang dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikonsi bersama mereka yang berhak.

6-TIDAK LIAR MATANYA
Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.

7-TERBATAS PERGAULAN
Sebagai lelaki dia tahu dia tak mudah jadi fitnah orang, tapi dia tak amalkan cara hidup bebas. Inilah yang sepatutnya iaitu dia tidak mudah mengambil kesempatan atas kelebihannya sebagai lelaki.

8-RAKAN PERGAULANNYA.
Rakan-rakan pergaulannya adalah mereka yang sepertinya.

9-BERTANGGUNGJAWAB
Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya utk ibu bapak dan keluarganya. Jika keluarganya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tak bertanggungjawab terhadap keluarganya.

10-TENANG WAJAH
Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang-kadang terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak. Dia tidak mudah melenting dan tidak panas bara.

Oh Muslimah....



MUSLIMAH YANG DIRINDUI………
Adalah perempuan yang dimata dan
wajahnya….
terpancar sinar Nur Ilahi…
Lidahnya basah dengan zikrullah…
Di sudut hati kecilnya…..
Sentiasa membesarkan Allah….

MUSLIMAH YANG DICINTAI…
Yang menutup auratnya….
Dari pandangan mata ajnabi…
Kehormatan dirinya menjadi mahal
nilainya….
Di sanjung tinggi……
Penduduk langit dan bumi….

MUSLIMAH YANG DIIMPIKAN…
Adalah yang mendekatkan…
Hatinya yang telah jauh…
Kepada AR-Rahman,AR-Rahim…
Di saat orang lain dilamar kebendaan….

MUSLIMAH YANG DIKASIHI…
Yang bersyukur dengan apa yang ada…
Yang bersabar pada yang tiada….
Cinta pada hidup yang sederhana….
Yang tidak bermata benda…..

MUSLIMAH YANG DISUKAI…
Menjadi dian pada dirinya sendiri….
Menjadi pelita untuk putera-puterinya….
Yang bakal dilahirkan……
untuk menyambung perjuangannya di
belakang hari….

dipetik dari sebuah blog

About this blog


jadilah seperti burung terbang di langit yang pandangannya begitu luas dan bukannya katak di bawah tempurung yang pandangannya tidak ke mana

Masa Ibarat Pedang

Menghitung Hari

Temui Aku Di Facebook