Followers

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Menjaga Kehormatan

Assalamualaikum dan salam perjuangan...

Emmm... apa ye yang nak diceritakan pada post kali ini. Nampak macam serius je. Tapi, aku rasa post kali ini memang perlu untuk diambil perhatian. Mungkin ada yang menganggap ianya adalah perkara yang kecil. Tapi perkara yang kecil itulah yang boleh menyebabkan kita alpa.

Berkaitan dengan menjaga kehormatan ni, sebenarnya kalau nak diterangkan memang banyak dan aku pun kalau nak terang pasal ni bukannya expert sangat. Tapi kalau sekadar nak berkongsi pandangan ni boleh la sikit-sikit.

Sebenarnya, aku nak sembang sikit pasal program rancangan realiti tv yang disiarkan di tv9 baru-baru ni iaitu rancangan Gadis Melayu. Dah masuk musim kedua pun rancangan tu. Bagus juga sebenarnya rancangan tu. Dapat melatih peserta dan juga penonton tentang adat resam dan budaya orang Melayu ni. Rancangan ni juga rasanya mencari seseorang yang mempunyai identiti seorang gadis Melayu. Tapi, tak best la kalau gadis Melayu tapi tak menepati kehendak Islam.

Di sini aku bukannya nak mengkritik secara terbuka tentang peserta Gadis Melayu ni tapi cuma nak beri pandangan supaya dapat dijadikan panduan pada masa akan datang. Sebenarnya, peserta yang memenangi tempat pertama dalam rancangan tu aku kenal juga. Dia juga merupakan bekas penuntut di sebuah kolej matrikulasi kat tempat aku belajar sebelum ini. Kalau tak silap, aku juga mungkin pernah bertembung dengan dia beberapa kali (hehe,secara tak sengaja).

Dia ini juga merupakan peserta tunggal yang memakai tudung ketika pusingan akhir dan diangkat menjadi juara ketika final tersebut. Alhamdulillah, dari sudut tu kita lihat ok la juga dari yang tak pakai tudung langsung. Tapi segi yang lain, nampak macam tak cukup syarat je penjagaan aurat dia dari sudut Islam la. Maaf la kalau bahasa ni macam terkasar sedikit. Tak tau la kot2 orang lain kata cukup syarat.

Jadi, aku pun tak nak la komen banyak2. Nanti ada yang terasa hati pula. Cuma diharapkan kepada kenalan-kenalan peserta ini, dapatlah memberi sedikit teguran yang membina kepada dia. Lagipun, dia sekarang mungkin dah popular dan menjadi bualan orang ramai. Oleh itu, menjaga kehormatan itu amat penting ke atas dirinya dan juga setiap manusia termasuk aku sendiri.(hehe)

5 ulasan:

Anonymous November 13, 2009 at 10:15 PM  

bru bley nk komen...

ismiaisha November 15, 2009 at 1:34 AM  

emm..
dulu dia selalu bertanya tentang penjagaan aurat jugakk..
mungkin sekarang xdek yang nak dirujuk..
insya ALLAH,nnti una tlg nasihatkan..
:)
boleh una?
hehe~
:D

Anonymous November 16, 2009 at 4:55 PM  

ape lak una
ct echah la org yg pling seswai
haha
=)

pengembara _cahaya November 16, 2009 at 10:24 PM  

haha...

x yah gadoh2... sapa2 je kenal dia boleh je bagi bimbingan..

Dah dia memg berminat nak berubah, apa salahnya tolong dia..hehe...

Dari x dak bimbingan terus..

Anonymous November 18, 2009 at 1:01 AM  

baik bos
=)

About this blog


jadilah seperti burung terbang di langit yang pandangannya begitu luas dan bukannya katak di bawah tempurung yang pandangannya tidak ke mana

Masa Ibarat Pedang

Menghitung Hari

Temui Aku Di Facebook