Followers

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Seminar Satu Malaysia

Assalamualaikum...

Semalam aku telah menghadiri satu program universiti aku yang dinamakan Seminar Wacana Sosial: Satu Malaysia. Seminar bermula pada pukul 8.30 malam. Walaupun malas nak pergi sebenarnya, tetapi disebabkan semangat Satu Malaysia, aku pun pergi jugak.

Yang menariknya, penceramah malam itu ialah Setiausaha Politik (Setpol) Y.A.B Perdana Menteri kita iaitu antara orang penting bagi PM kita. Berbangga juga rasanya (hehehe). Pada malam tersebut, beliau cuba menerangkan apakah peranan mahasiswa dalam menjayakan gagasan Satu Malaysia ni. Banyak juga yang beliau terangkan tetapi yang penting, gagasan ni merupakan satu brand baru atau penjenamaan semula dan ada 8 nilai semuanya. Tapi dalam BI la aku tulis sebab aku tak reti nak terjemah:

1. Perseverance
2. Acceptance
3. Education
4. Integrity
5. Meritocracy
6. Humality

7. Loyalty
8. Culture of Exellence

Tapi, yang pentingnya Satu Malaysia ni kata beliau, untuk memupuk perpaduan antara rakyat kerana di situ merupakan asas kepada negara maju. Satu lagi, gagasan ini mengutamakan prinsip keadilan bukan kesamarataan. Slogannya pula adalah "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan". Betul atau tak, Wallahualam.

Cuma satu ja kemusykilan aku.
Macam mana nak jawab Salam Satu Malaysia ni kalau orang ucap kat kita ?????
Ada sesiapa yang boleh jawab ?????

About this blog


jadilah seperti burung terbang di langit yang pandangannya begitu luas dan bukannya katak di bawah tempurung yang pandangannya tidak ke mana

Masa Ibarat Pedang

Menghitung Hari

Temui Aku Di Facebook