Followers

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

The Cave of Darkness

Bismillahirrahmanirrahim..

Salam..
apa khabar semua. lama jgk x menjenguk dalam blog ni dan melakukan catatan. lagipun xde idea nak tulis apa. tapi kali ini baru la ada sikit walaupun tak banyak mana.

berkaitan dengan tajuk di atas, baru2 ni saja ja dengan member-member seramai 6 orang bergerak menuju ke utara tanah air untuk mengunjungi salah satu tempat peranginan yang agak terkenal kalau kita ke utara tanah air.

tempat tersebut diberi nama gua kelam atau dalam b.i di sebut the cave of darkness. memg indah ciptaan tuhan yg maha agung. cuma kita sahaja yang tak tahu untuk mengucapkan rasa syukur kepadanya.

kami bertolak pada pukul 3 ptg selepas solat jumaat dgn menaiki 3 buah motor. setelah konvoi dlm masa hampir sejam, kami akhirnya tiba di tempat tersebut. memg indah suasana di sana. tanpa membuang masa, kami terus masuk ke dalam gua tersebut dan dikenakan bayaran sebanyak rm1 untuk dewasa dan rm0.50 untuk kanak-kanak.

kedalaman gua tersebut agak dalam dan suasana di dalamnya agak gelap, hanya disinari beberapa buah spotlight sahaja. di dalamnya tersebut beberapa batu gua yang sungguh indah ukirannya sama ada diukir sendiri atau hasil dari hakisan titisan air yg turun dari atas gua tersebut. terdapat juga air sungai yg mengalir di bawah jambatan untuk pejalan kaki.

akhirnya, kami sampai di penghujung gua di mana ia menembusi satu lagi kawasan di tempat peranginan tersebut. kawasan ini terdapat tempat untuk mandi-mandi serta lorong yg digunakan untuk berjalan kaki. sungguh indah pemandangan di situ. tetapi, ketika kami berjalan-jalan menikmati keindahan alam ciptaan Allah Yang Maha Mencipta, tiba-tiba pemandangan kami dicemari oleh sikap manusia yg tidak tahu untuk menggunakan keindahan alam dengan sewajarnya. terdapat beberapa pasangan 'merpati' sedang asyik melayan perasaan mereka tanpa menghiraukan kehadiran sesiapa pun yg mendekati. rasa ingin menegur di dalam hati, namun apakan daya, diri ini masih lemah lagi.

kami pun meninggalkan kawasan tersebut dengan hati yg kecewa. tapi, perjalanan diteruskan kembali sehingga sampai kembali di pintu keluar gua tersebut. sebelum masuk semula ke dalam gua untuk tembus ke pintu masuk tadi kami sempat membasuh tangan di kawasan mandi-manda. sungguh nikmat ciptaan Allah ini. akhirnya, kami berjaya juga sampai ke pintu mula-mula kami masuk tadi. dalam pukul5,selepas soalt asar, kami keluar dan meneruskan ke destinasi seterusnya, Padang Besar(alang-alang dh dekat..hehehe)

Gambar-gambar yg sempat diambil...











About this blog


jadilah seperti burung terbang di langit yang pandangannya begitu luas dan bukannya katak di bawah tempurung yang pandangannya tidak ke mana

Masa Ibarat Pedang

Menghitung Hari

Temui Aku Di Facebook