Followers

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Tak Sama Posisi Kita

Di satu pemilihan untuk memilih pemain-pemain bagi mewakili negara A dalam pertandingan hoki, telah berlaku satu perebutan posisi antara dua pemain ini...

Pemain A : Eh, tempat ni aku punya tau....

Pemain B : Apa pulak, aku dah lama kot main di posisi ni untuk pasukan ni sebelum ni....

Pemain A : Tapi, aku jugak main kat posisi ni di dalam pasukan yang aku wakili sebelum ni...

Ketika mereka sedang bertengkar, si jurulatih terperasan dan terus meluru ke arah mereka berdua...

Jurulatih : A, kamu pergi bermain di posisi lain. Biar B yang main di posisi ini...

Pemain A : Tapi coach, di pasukan lama saya, saya bermain di posisi ini...

Jurulatih: Kalau macam tu, kamu pergi bermain dengan pasukan lama kamu itu. Jangan bermain dengan pasukan ini...

Akhirnya si A akur dengan keputusan jurulatihnya.

RINGKASANNYA:
1. Kita jangan ingat sekiranya kita bermain di posisi menyerang di pasukan A, apabila mewakili pasukan B juga kita akan bermain di posisi menyerang jugak. Ketahuilah strategi setiap pasukan itu tidak sama. Jadi, bersedialah untuk berada di mana-mana posisi sekalipun dan latihlah diri kita ini untuk menjadi fleksibel agar kita ini sesuai untuk berada di mana-mana tempat.

2. Kadang-kadang bukan kita yang tahu akan kebolehan dan kelemahan kita tetapi orang yang berada di sekeliling kita lebih mengetahui apa kebolehan dan kelemahan yang ada pada diri kita.

Merenung Kemerdekaan

54 tahun merdeka – bagaimana sekarang?
Abd Shukur Harun shukurharun@yahoo.com

Hanya beberapa minggu saja lagi rakyat Malaysia akan menyambut ulangtahun kemerdekaan negara e-54, suatu detik bersejarah yang amat gemilang hasil usaha generasi masa itu dan sebelumnya menuntut kemerdekaan.

Orang kampung saya di Serkat, Pontian Johor begitu gembira dan sentiasa meneriakkan ‘Merdeka’ dengan mengangkat tangan penuh semangat. Mereka bangga dapat ‘menghalau’ penjajah pulang ke negerinya. Siang malam orang memperkatakan merdeka dan meneriakkannya di mana-mana – di masjid dan surau, di kedai kopi, di pengkalan sungai tempat memunggah ikan, di bangsal kelapa dan di mana-mana.

Suasana menjelang 31 Ogos itu sangat menarik, di mana orang kampung saya dan tem[pat lain juga menyambut seperti hari raya. Mereka mendengar radio dan membeli akhbar jauh di pekan untuk mendapat berita terkini iaitu bagaimana detik-detik bendera Union Jack yang akan diturunkan dan kemudian dinaikkan bendera negara ini.

Mereka gembira tanah air akan merdeka, negara ini diperintah oleh anak negeri sendiri yang bersongkok dan berbaju Melayu berkain samping, bukan Mat Saleh yang berkot dan bernektai yang datang dari England. Anak negeri bangga dapat mencapai kemerdekaan dan memerintah sendiri negara ini.

Itulah yang mereka tahu mengenai kemerdekaan tanah air. Pengetahuan mereka mengenai kemerdekaan berhenti setakat itu saja. Mereka tidak tahu akan erti demokrasi berparlimen, konsep dan falsafahnya, kebebasan bersuara, hak-hak asasi dan sebagainya.

Namun menariknya, para pejuang kemerdekaan ini tidak memikirkan hendak menimbun kekayaan apabila berkuasa, tidak terfikirkan mengenai rasuah dan nepotisme, politik wang dan sebagainya.

Mereka hidup dalam keadaan serba sederhana, namun jiwa perjuangan mereka sangat tinggi, justru mereka mengunyah idealisme dengan begitu hebat

Hari ini – lima puluh empat tahun kemudian – suasana sangat berbeza. Erti kemerdekaan tidak berhenti setakat menggenggam tangan melaungkan merdeka, menurunkan bendera Union Jack, mengibarkan bendera Tanah Melayu, ‘menghalau’ Orang Puteh dan sebagainya.

Generasi kini menghendaki pengisian kemerdekaan itu dengan tuntutan demokrasi yang luas, kebebasan bersuara, pilihan raya yang adil dan bersih serta terjaminnya hak-hak asasi manusia. Mereka juga menuntut pembahagian adil kekayaan negara.

Di sinilah, ketika saya merenung peristiwa Himpunan Bersih 2.0 di Ibu Negara 9 Julai lalu saya segera terkenang akan suasana masa lampau 54 tahun lalu itu, zaman datuk nenek dan ayah bonda kita semua, bahkan zaman remaja saya sendiri.

Himpunan Bersih 2.0 yang menggegarkan negara adalah cetusan dan manifestasi pengisian tuntutan kemerdekaan itu sendiri. Mereka yang berhimpun itu - pelbagai bangsa dan agama - kebanyakannya adalah golongan terpelajar yang mendapat pendidikan di dalam dan luar negara. Mereka adalah golongan yang terdidik.

Mereka memahami erti pilihan raya yang bebas dan demokrasi serta hak-hak asasi manusia hasil dari bacaan dan pendedahan yang mereka terima dari pelbagai sumber. Mereka terdedah dengan pelbagai maklumat dari dunia siber yang terbuka luas tanpa sempadan. Mereka menekuni pelbagai wabe-site, blog, You-Tube, Twitter, Face-book dan pelbagai media lain dalam dan luar negeri. Mereka menentang pemerintahan secara feudal dan kuku besi.

Mereka adalah generasi yang mendapat maklumat dari ‘professor Google dan Yahoo’, mereka adalah generasi face-book di mana persepsi mereka sangat berbeza sekali dengan generasi masa lalu.

Mereka merasakan sudah sewajarnya rakyat negara ini yang telah 54 tahun merdeka menikmati demokrasi sepenuhnya dan kebebasan mengeluarkan pendapat. Mereka enggan dikongkong oleh pelbagai sekatan, akta yang tidak munasabah yang menyekat kebebasan mereka.

Sebab itu apabila para NGO mengadakan Himpunan Bersih 2.0, mereka segera menyokongnya, justru mereka mempunyai aspirasi yang sama dengan Bersih 2.0. Mereka meluncur laju ke tengah Ibu Kota dari pelbagai jalan dan lorong dengan aman. Tidak ada harta benda awam yang dirosakkan. Mereka penuh disiplin walaupun suara mereka agak keras.

Inilah phenomena generasi baru, generasi Face-book. Namun begitu yang menariknya, golongan generasi lama yang penuh semangat masih wujud dan mereka ini ikut serta menuntut kebebasan bersuara menerusi Himpunan Bersih 2.0 itu. Inilah yang dikatakan bahawa
Himpunan Bersih 2.0 sangat unik.

Ia adalah himpunan multiracial society. Inilah yang menyebabkan Sasterawan Negara, A. Samad Said sangat terharu dengan perpaduan kaum yang menyerlah di dalam Himpunan Bersih 2.0 itu.

Persoalannya di sini ialah himpunan tersebut telah disalahtafsirkan atau dikelirukan oleh golongan tertentu yang berkepentingan. Dalam masa yang sama pemimpin pemerintah tidak memahami atau tidak bersedia untuk memahami aspirasi generasi baru ini dan juga sebahagian golongan generasi lama yang prihatin dengan pergolakan di negara ini.

Para pemimpin yang tidak memahami aspirasi rakyat inilah menyebabkan timbul pelbagai masalah dan kejutan diiringi dengan pelbagai tuduhan bahawa kononnya Himpunan Bersih 2.0 didalangi oleh anasir luar yang hendak menimbulkan huru hara dan pelbagai tuduhan jahat lain. Pada hal jika himpunan itu dibenarkan, tanpa gangguan pancutan air dan gas pemedih mata, saya yakin ia akan berjalan secara aman.

Saya merasakan inilah yang terjadi apabila pemimimpin yang berkuasa itu, pertamanya dia tidak mememahami situasi masa kini, Kedua, tidak memmahami asporasi generasi baru dan ketiga, kemahuan untuk mempertahankan kuasa melebihi segala-galanya. Inilah yang menimbulkan masalah.

Disebabkan mereka tidak memahami situasi masa kini dan tidak bersedia walaupun hanya untuk mendengar suara rakyat, menyebabkan meruncingnya suasana politik masa kini. Umno/BN telah memerintah 54 tahun, suatu tempuh yang sangat

lama dan ini menyebabkan mereka terlalu yakin bahawa mereka tidak boleh diganggu gugat oleh sesiapapun dan setiap suara yang bersifat kritikal dengan kekuasan mereka akan ditentang.

Dengan itu walaupun Himpunan Bersih 2.0 itu hanya menuntut pengurusan pilihan raya yang bersih dan adil ia telah ditafsirkan sebagai usaha mencabar kekuasan mereka. Maka terjadilah apa yang terjadi.

Sungguh malang, selepas 54 tahun merdeka, pemimpin pemerintah masih berfikir seperti zaman 70-an atau 80-an dengan segala yang ada pada zaman itu. Mereka perlu sedar bahawa mereka berada di zaman dunia siber dengan maklumat yang sangat terbuka. Kita telah merdeka tetapi belum menikmati kebebasan.

sumber klik SINI

Unggun Bersih


Semakin lara kita ditelan bara
Kita laungkan juga pesan merdeka
Demokrasi sebenderang mentari

Sehasrat hajat semurni harga diri

Lama resah kita
Demokrasi luka!


Lama duka kita

Demokrasi lara!

Demokrasi yang angkuh

Kita cemuhi!

Suara bebas yang utuh
Kita idami!

Dua abad lalu

Sam Adams berseru ( di Boston dijirus teh ke laut biru ):
Tak diperlu gempita sorak yang gebu
Diperlu hanya unggun api yang syahdu


Kini, menyalalah unggun sakti itu


Kini, merebaklah nyala unggun itu



hasil nukilan Sasterawan Negara, A. Samad Said.....

video

Pokok

Tersesat malu bertanya
Tak tahu tak tahu ke mana
Terlalu banyak alasannya
Duk terdiam
Menyusur di kaki lima terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai luruh

[*]
Tanya sama pokok
Apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang
Patah sayap diduga
Seandainya rebah kau masih ada

[**]
Terlalu mahu dan mahu terlupa apa yang belum
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam
Tak mudah namun tak susah terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh

Ulang [*]

Nanana.. nananana..
Nanana.. nananana..
Nanana.. nananana.. na…

Kau masih ada ulang 2x
Kau masih adaaa… ooooooooo!

Ulang [**]

Tanya sama pokok…

Fakta Yang Tertinggal

20 Fakta Tentang Israel Yang Tidak Diketahui

Berikut 20 fakta Israel yang belum banyak kita ketahui :

1. Selain bangsa yahudi, bangsa lain dilarang membeli atau menyewa tanah di Israel.

2. Setiap bangsa yahudi yang ada di setiap Negara di seluruh dunia menjadi warga negara Israel secara automatik. Sementara warga Palestin yang lahir di tanah negerinya sendiri sejak puluhan abad yang lalu diusir ke luar Palestin?

3. Penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel harus menggunakan kenderaan dengan cat dan warna khas untuk membezakan antara bangsa yahudi dan non yahudi.

4. Israel membahagikan 85% air bersih hanya untuk bangsa yahudi dan membahagikan 15% lebihannya untuk seluruh penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel. Secara realiti, Israel memberikan 85% air bersih hanya untuk 400 penduduk yahudi di Hebron, sementara 15% sisanya dibahagikan kepada 120 ribu penduduk Palestin di daerah itu.

5. Amerika terus memberikan bantuan ketenteraan kepada Israel sebanyak 1.8 billion US$ setiap tahun. Dan tahukah anda bahawa jumlah sebesar itu sama dengan sumbangan Amerika kepada seluruh Negara di benua Afrika.

6. Pemerintah Amerika telah menekan Kongres tentang pelanggaran Israel dalam penggunaan senjata yang mereka sumbangkan. Khasnya pada tahun 1978, 1979 dan tahun 1982 pada perang di Lebanon dan penggunaan senjata nuklear pada tahun 1981.

7. Sebelum berdirinya Israel pada tahun 1948, sudah memiliki industri pengembangan senjata nuklear.

8. Panglima Tinggi Perang Israel mengakui secara terang-terangan bahwa tentera Israel membunuh semua tahanan perang Palestina tanpa proses pengadilan.

9. Israel meletupkan tempat kediaman Diplomat Amerika dan menyerang kapal perang Amerika Liberty di perairan internasional pada tahun 1967. Walaupun serangan itu telah mengorbankan 33 tentera Amerika dan mencederakan 177 lainnya, tetapi Amerika sama sekali tidak melakukan tindakan apapun terhadap Israel. Hanya dengan alasan bahawa tentera Israel salah sasaran? Bayangkan kalau serangan itu dilakukan oleh Negara Islam?

10. Israel merupakan negara yang paling banyak mengabaikan resolusi PBB? Jumlah resolusi yang diabaikan oleh Israel telah 69 kali. Bayangkan seandainya satu Negara Islam mengabaikan 1 resolusi PBB, apa yang akan dilakukan oleh Amerika?

11. Sejak tahun 1988, semua industri dan pejabat di Israel hanya boleh menampalkan iklan jawatan kosong dengan perkataan: “kerja kosong hanya untuk bangsa yahudi”, “dicari seorang pekerja dengan syarat bangsa yahudi”.

12. Kementerian Luar Negeri Israel membayar 6 syarikat media Amerika untuk menunjukkan imej positif Israel kepada masyarakat Amerika dan Eropah.

13. Perdana Menteri Israel pertama David ben Gorion sepakat dengan langkah pengusiran secara paksa seluruh bangsa arab dari Israel.

14. Paderi besar di Israel Ofadya Yosef yang juga pengasas Parti Syas (parti terbesar ketiga di Israel) menyokong aksi tentera Israel untuk menghabiskan warga Palestin? Bahkan ia mengeluarkan fatwa radikal pada hari raya paskah (Israel) yang lalu dalam wawancaranya di sebuah jaringan radio terbesar di Israel:

“Tuhan akan membalas semua kejahatan warga arab, Tuhan akan menghancurkan keturunannya, menghabisinya dan menghancurkan tanahnya dan Tuhan akan membalas mereka dengan siksaan yang pedih. Kerena itu dilarang semua bangsa Yahudi untuk memberikan rasa kasih sayang kepada warga arab, dan wajib bagi setiap yahudi untuk menembak rifel dan senjatanya ke arah dada dan kepala setiap warga arab untuk menghabiskannya, kerena mereka itu makhluk yang jahat dan terkutuk”……

15. Pelarian Palestin adalah terbesar di dunia.

16. Penduduk Kristian Palestin bersatu dengan penduduk Islam Palestin untuk melawan penjajah yahudi?

17. Walaupun Israel terus mengganggu proses belajar dan mengajar dan merosakkan seluruh prasarana pendidikan penduduk Palestin, tetapi penduduk Palestin tetap menjadi negara terbesar di dunia yang penduduknya bergelar doktor. Apabila dilihat dari jumlah peratus penduduknya.

18. Israel terus melakukan berbagai usaha untuk menghancurkan Masjid Al Aqsa dan Qubah Shakhrah sejak 50 tahun yang lalu dengan menggali bawah tanah masjid tersebut agar runtuh dengan sendirinya.

19. Presiden Afrika Selatan Nelson Mandela pernah mengatakan bahawa Israel adalah negara rasis dan apartheid seperti keadaan Afrika Selatan sebelum dia memimpin?

20. Orang Yahudi berjalan bebas di kawasan Palestin tanpa rasa takut sedangkan orang Palestin diawasi dengan ketat oleh tentera Israel.


sumber

Santapan Untuk Anak Muda

Anak muda dan isu semasa

oleh RAHMAN SHAARI
5/8/2011 9:11:46 AM

Saya selalu teringat akan pesanan Prof Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Katanya, kita mempelajari sejarah, tidak bermakna kita mengkaji kesemua yang berlaku. Kita mengkaji perkara-perkara terpilih.

Demikian jugalah jika kita membicarakan isu semasa. Masalahnya, anak-anak muda kini (tidak semua) kekurangan pengetahuan tentang isu semasa yang terpilih.

Bicara hari ini bermaksud menyebutkan hal kemiskinan maklumat yang dimiliki anak-anak muda itu. Daripada pemerhatian, saya dapati anak-anak muda tidak mempedulikan akhbar yang dilanggan ibu bapa mereka.

Dalam kata yang lebih langsung, anak-anak muda tidak membaca akhbar. Kesukaan berhimpun dengan kawan-kawan untuk berbual-bual kosong menyebabkan mereka tidak tahu tentang hal-hal penting dalam masyarakat, apatah lagi dalam dunia di luar masyarakat mereka sendiri.

Mungkin ada menjawab, kini zaman blog dan laman web. Itu boleh diterima jika anak-anak muda menghadap komputer untuk mendapatkan maklumat, namun ada menghadap untuk maksud-maksud lain. Jika keadaan ini berterusan, mereka akan menjadi orang dewasa yang terpisah daripada pengetahuan am. Mereka mungkin pakar dalam bidang-bidang yang dipilih untuk kehidupan masing-masing, tetapi ‘miskin’ maklumat.

Secara umumnya, baik mereka mengikuti akhbar atau media alternatif, yang utama ialah perlu mengetahui isu semasa. (Bagi Hishamuddin Rasis, blog dan laman web ialah media utama). Tanpa mengetahuinya, mereka ialah manusia yang pasif terhadap pelbagai pandangan yang melibatkan kehidupan mereka sendiri.

Sebagai contoh, ketika makalah ini ditulis, terdapat polemik tentang kepentingan Bahasa Melayu dan Inggeris dalam pembelajaran dan pengajaran di Malaysia. Adakah anak-anak muda sedar dua trend pemikiran ini sedang berlangsung di Malaysia? Pejuang Bahasa Melayu bersungguh-sungguh berhujah mengatakan Bahasa Melayu mesti diletakkan di tempat tertinggi dalam pencarian ilmu. Pihak yang satu lagi tidak mempercayai anak-anak mereka akan betul-betul mahir jika bahasa Inggeris tidak dimajukan secara intensif.

Jika anak-anak muda tahu pandangan yang berlawanan itu sedang terjadi, apakah pandangan anak-anak muda sendiri? Orang-orang dewasa bertentangan pendapat, dan pendapat itu bukanlah untuk mereka, kerana mereka sudah berada di tahap tertentu. Yang penting ialah anak-anak muda sendiri. Adakah anak-anak muda percaya Bahasa Melayu akan menjadi kuat seperti Bahasa Inggeris jika rakyat Malaysia meletakkannya di tempat tertinggi? Atau anak-anak muda memilih bahasa Inggeris? Minggu ini, saya mengetahui ada anak muda meminta wang daripada bapanya sebanyak RM2,000 untuk bayar yuran kursus intensif bahasa Inggeris. Kursus itu akan berlangsung sebulan saja.

Dalam menghadapi polemik, anak-anak muda tidak perlu mengambil sikap menyebelah secara membuta tuli. Salah seorang daripada pejuang Bahasa Melayu telah menulis dalam akhbar Inggeris - menyatakan, Bahasa Melayu amat penting. Tulisan Prof Norhashimah Jalaluddin dalam New Straits Times, 19 April 2011 itu terlihat sebagai satu ironi, tetapi itulah yang baiknya. Norhashimah membuktikan bahawa dirinya sendiri bagus dalam Bahasa Inggeris.

Dalam bidang kesusasteraan, baru-baru ini orang bising kerana kandungan novel Interlok karya Datuk Abdullah Hussain tidak disenangi satu pihak. Adakah anak-anak muda menyedari dan mengikuti polemik tersebut?

Kekayaan pengetahuan dan maklumat kita tentang sesuatu yang berlaku di sekitar kita adalah penting. Bahkan, anak-anak muda juga perlu tahu peristiwa dunia. Dalam bidang politik, kita tahu negara-negara di dunia Arab jatuh kerana penentangan rakyat. Tanpa pembacaan, anak-anak muda mungkin sudah mendengar nama-nama pemimpin negara yang ditentang rakyatnya, tetapi jika masa diambil untuk mendapatkan analisis alangkah baiknya. Selain itu, anak-anak muda mungkin mendengar berita Osama ben Ladin mati ditembak. Adakah anak-anak muda sekalian tahu apakah corak perjuangan Osama ben Laden yang menyebabkan Amerika memburunya?

Bagaimanapun bahan-bahan bacaan adalah pelbagai. Tidak semua jenis maklumat disukai anak-anak muda. Namun, jika kesemua jenis maklumat tidak digemari oleh anak-anak muda, maka itu adalah sesuatu yang malang. Bacalah akhbar, atau sumber lain, untuk anak-anak muda memperoleh maklumat isu semasa. Seperti disebutkan Prof Syed Muhammad Naquib Al-Attas, tidak kesemua peristiwa dan perkara perlu diketahui, tetapi janganlah pula apa-apa pun tidak diketahui.

baca sini

Sila Baca Berdasarkan Rasional

Isu nasi lemak untuk lindungi wabak negara

25 Jamadilawal 1432H.

KUALA LUMPUR, 29 April: PAS sangat prihatin terhadap isu yang berlaku menyentuh aspek pendidikan dan pembangunan sumber manusia di negara ini termasuklah aspek pemakanan di sekolah.

Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Datuk Abu Bakar Chik (gambar) berkata, PAS tidak mahu isu pemakanan menenggelamkan isu besar seperti isu akhlak di kalangan pelajar dan belia, isu PPSMI, isu diskriminasi politik termasuk ke atas guru, rasuah, jenayah, kenaikan harga minyak dan kenaikan harga barang, penyalahgunaan kuasa dan lain-lain yang belum diselesaikan.

“Apakah isu pemakanan ini serius atau hanya untuk menabiri dan melindungi isu-isu besar yang sedang mewabak dalam negara?” soalnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau merujuk kepada keputusan Kerajaan untuk menyekat penjualan nasi lemak di sekolah seperti yang disiarkan oleh akhbar-akhbar harian bersama dengan sejumlah senarai makanan dan minuman yang lain.

Menurutnya, isu pemakanan untuk pelajar-pelajar bukanlah isu yang sangat besar berbanding dengan isu akhlak dan gejala sosial yang menjadi wabak di kalangan pelajar dan belia dalam negara hari ini.

Beliau menambah, sesuatu isu sepatutnya diselesaikan secara berstrategik dalam erti kata ianya hendaklah mengambil kira kemampuan anggota masyarakat untuk mengikuti aturan dan peraturan yang hendak dikenakan.

“Apakah isu sebenar di kalangan pelajar dewasa ini?” tanya beliau lagi.

Menurutnya lagi, diandaikan isu pemakanan merupakan isu besar, maka ia mestilah dikaji secara teliti di mana spek-aspek kebudayaan dan cara hidup khususnya yang membabitkan aspek pemakanan dalam masyarakat.

Katanya, budaya pemakanan ini tidak boleh ditukar secara drastik dengan suatu penguatkuasaan undang-undang kerana aspek perundangan tidak boleh mengatasi aspek kemanusiaan.

Beliau berkata, menukar menu makanan di sekolah secara drastik membabitkan makanan tradisi seperti nasi lemak walaupun nampaknya mudah tetapi akan menekan kehidupan dan kebiasaan yang belum tentu mendatangkan mudarat, sedangkan memaksa mereka meninggalkannya lebih menyusahkan dan membebankan banyak pihak kerana makanan itu adalah mengenyangkan dan mudah serta menjadi adat dan kebiasaan yang sudah bersebati dalam kehidupan masyarakat.

“Mana satu yang lebih mudarat membiarkan menu nasi lemak seperti biasa ataupun membebankan masyarakat dengan peraturan-peraturan yang baru?

“Apa bezanya nasi lemak dengan nasi minyak, mee kuning, nasi goreng, nasi dagang, roti canai dan seumpamanya?” soalnya lagi.

Oleh kerana itu, ujarnya maka pendidikan kepada anggota masyarakat untuk mengamalkan budaya baru yang difikirkan baik adalah lebih penting daripada memaksa meraka meninggalkan kebiasaan yang tidak terbukti kemudaratannya.

Dalam isu ini, katanya aspek-aspek kemampuan ibu bapa dalam semua lapisan masyarakat di bandar dan luar bandar, kamampuan pengusaha-pengusaha kantin dan asrama dan kemampuan sekolah untuk melaksanakan peraturan dan kemampuan pelajar untuk mematuhi adalah isu besar yang memerlukan masa dan proses mendidik untuk memampukan mereka mematuhi peraturan-peraturan yang hendak dijalankan.

Sebagai perbandingan, katanya lagi isu pelajar-pelajar merokok, walaupun ia tidak dibenarkan dan diharamkan, namun peraturan-peraturan yang ada tidak dapat menyekat mereka daripada merokok bahkan masalah menjadi bertambah besar kerana makin ramai pelajar yang merokok.

Beliau berkata isu gengsterisme, pencabulan, pemakaian yang tidak menutupi aurat dan terlalu ketat pergaulan bebas, seks rambang, dadah, arak, ponteng sekolah, rempit, mencuri, ragut, vandalisme tidak menghormati guru dan menderhakai ibu bapa adalah isu-isu yang sangat menyayat hati dan mesti ditangani segera.

Pada hari ini, ujarnya terlalu banyak isu yang sedang berlaku menyentuh bidang pendidikan dan pembangunan sumber manusia di negara ini yang kalau tidak ditangani akan memberi kesan buruk kepada masa depan negara dan rakyat.

“Apabila pihak Kerajaan mahu memartabatkan Bahasa Melayu dan memperkasakan Bahasa Inggeris (MBMMBI) adakah ia bermakna isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPMSI) telah pun diselesaikan sesuai dengan tuntutan Perlembagaan Negara dan kepentingan nasional serta menjamin hak umat Islam di negara ini?” soalnya.

baca sini

s.e.l.e.s.a.i s.e.m.e.s.t.e.r e.n.a.m a.k.a t.a.h.u.n t.i.g.a

Huh... akhirnya selesai jugak semester enam aku ni apabila tamatnya exam electromagnetic kelmarin pada pukul 5.30 petang. Alhamdulillah. Walaupun agak susah, tetapi apakan daya. Tapi, tak pa. Benda yang lepas jangan dikenang.

Sekarang ni, aku perlu bersedia pulak fizikal dan mental untuk menghadapi Latihan Industri semasa cuti semester nanti. Ramai yang cakap LI ni macam satu pengalaman yang agak mengerikan. Tak tahu la macam mana. Kena pergi sendiri dan alaminya sendiri baru tahu kot. Setakat dengar je, susah jugak nak percaya. Syarikat pun lain-lain. Tapi majoriti cakap memang jam jugak la. Tapi takpa. Terima la seadanya. Kita nak ambil ilmu ni jangan memilih sangat. Kalau tak, mungkin susah nak dapat.

Lepas habis LI, masuk la aku ke tahun terakhir aku di universiti ni. Tak percaya aku bahawa aku ni dah nak masuk tahun akhir je. Rasanya baru ja aku mendaftar masuk ke universiti ni. Cabaran di tahun akhir ni lagi mencabar sebab aku tengok sendiri betapa susahnya budak-budak tahun empat sekarang ni bersusah-payah menyiapkan final year project mereka. Aku sendiri pun tak tahu la macam mana pulak nasib aku nanti. Harapnya dapatlah berjalan dengan lancar.

Akhir sekali, aku ingin ucapkan selamat ber'LI' kepada semua sahabat-sahabat seangkatan denganku yang akan berpraktikal pada cuti semester ni. Ambillah segala ilmu yang dapat digunakan untuk membuat final year project nanti.haha.

-selesai-

Berita Menarik Untuk Dikongsi

Berita baik! Saman ekor akan dihapuskan!

SEKALUNG tahhniah untuk Saudara Mahfuz Omar merangkap Ahli Parlimen PAS Pokok Sena kerana telah berjuang dengan bersungguh-sungguh untuk membela hak rakyat terhadap saman ekor di bawah Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor, KASE.

Hasil gesaan berterusan serta memberikan kesedaran kepada rakyat terhadap saman ekor, maka Pihak Polis yang pastinya di atas arahan kerajaan, akur untuk memansuhkan sistem perangkap had laju yang disifatkan sebagai tidak mendidik rakyat, sebaliknya sekadar mengaut keuntungan.

Tiada lagi perangkap laju, secara tak langsung tiadalah lagi saman ekor [klik gambar untuk ke laporan asal berita].

Sebelum ini Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor, KASE menggesa orang ramai agar mengabaikan notis saman ekor yang diterima kerana ia bercanggah dengan perlembagaan untuk menyenarai hitamkan pemandu sebelum didapati bersalah oleh mahkamah rujuk sini [Jangan bayar saman ekor].

Gerombolan songkok tinggi tentu antara pihak yang gembira mendengar berita ini. Namun merekalah antara yang paling lantang menentang usaha pemansuhan saman ekor oleh KASE sebelum ini.

Sebelum ini gerombolan songkok tinggi mendakwa pihak pembangkang membenarkan pengguna melanggar peraturan dan memandu laju. Malah ada pihak gerombolan songkok tinggi yang mendakwa pembangkang mahu membunuh rakyat dengan menggalakkan kemalangan.

Walaupun ini salah satu tanda kerajaan ingin mengambil hati rakyat sebelum mengadakan pilihanraya, namun ia memberikan kelegaan kepada rakyat.


ReJaM© "Gerombolan nak sangat bayar saman ekor, buatlah demo depan Balai Polis Shah Alam, bantah pemansuhan saman ekor kah kah kah..."

source: milosuam

Lagi Berita...


Polis tak sorok lagi
Oleh Khairul Azran Hussin
bhnews@bharian.com.my
2011/04/24

pix_gal0
Sembunyi balik tiang tangkap pesalah trafik kaedah lapuk

SHAH ALAM: Polis tidak lagi akan bersembunyi atau menyorok di sebalik pokok, tiang atau dinding di lokasi tertentu di jalan raya hanya semata-mata untuk mengesan pesalah trafik.
Timbalan Ketua Polis Negara yang baru, Datuk Khalid Abu Bakar, berkata anggota polis perlu menunjukkan kehadiran mereka di depan orang awam, bukannya menyorok tetapi kesalahan lalu lintas masih boleh dikesan menerusi penambahan kamera di beberapa lokasi strategik.
"Kita tidak lagi menyorok balik tiang, kita saman terus dan kalau sudah kena saman, jangan lupa bayar.

"Polis berpendapat pendekatan menyorok ini tidak lagi sesuai. Namun, pengguna jalan raya jangan terkejut jika tiba-tiba dikenakan saman kerana kita akan menggunakan bantuan teknologi untuk mengesan kesalahan di jalan raya," katanya selepas menghadiri Program Sehari Bersama Polis khusus untuk belia India di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor di sini, semalam.

Program berkenaan dihadiri kira-kira 1,000 belia India yang antara lain bertujuan menarik minat belia kaum itu untuk menyertai polis.

Katanya, selain peningkatan kehadiran polis, pemandu juga diingatkan bahawa polis juga menggunakan kamera dan beberapa alat lain untuk mengesan kesalahan mereka.
Ditanya adakah pendekatan terbaru pihak polis itu turut membabitkan perangkap had laju atau saman ekor, Khalid berkata, pendekatan berkenaan masih ada.

"Walau apa yang kita lakukan dan pelaksanaannya yang membezakan, perkara akhir yang perlu kita sedar ialah kesedaran pengguna jalan raya di negara ini masih rendah," katanya.

Mengenai usaha polis membanteras gejala samseng di kalangan masyarakat India di Selangor, Khalid berkata selain didakwa di mahkamah, polis juga melakukan tindakan pencegahan.

sumber

Kesian Nasi Lemak

MURID OBESITI BUKAN KERANA NASI LEMAK KANTIN.

Oleh : rahimothman
Sila rujuk - http://www.bernama.com

Tidak wajar seorang menteri, membuat kenyataan yang kurang tepat, dimana murid menjadi gemuk disebabkan nasi lemak yang dijual di kantin sekolah!. Maka menteri berkenaan menyarankan agar pengusaha kantin dilarang menjual nasi lemak!! Lucu! lagi melucukan!!

Setelah lebih 50 tahun negara kita merdeka dan setelah 50 tahun juga pengusaha-pengusaha kantin beroperasi di sekolah, baru sekarang kedengaran suara yang agak sumbang ini.


Menteri kesihatan, Dato’ Seri Liow Tiong Lai mendakwa pengusaha kantin menjual makanan

yang mengandungi gula, garam dan lemak berlebihan yang menyumbang kepada masaalah obesiti dikalangan pelajar. Betulkah begitu? Takkan lah mereka menggunakan bahan-bahan tersebut secara berlebihan. Mustahil ! bahan itu bukan dapat percuma, mahal pulak tu! Kalau nak kata bahan –bahan itu kurang dalam masakan yang disediakan mungkin betul! dan ada lojiknya! Sebab? pengusaha tentu nak jimat kos!,, gula mahal, santan kelapa mahal!

Dan mengikut pengalaman penulis, kebanyakan kantin sekolah menjual nasi lemak yang tak lemak, atau sangat kurang lemaknya! Sambal bilisnya entah kemana! Telur rebusnya kekadang ada, kekadang tiada! Yang lebihnya bawang!! Tetapi pelajar sekolah tak ada pilihan, mahu tak mahu terpaksa telan! Sepatutnya kualiti nasi lemak itu yang jadi isu! bukan isu obesiti, bukan isu nak larang jual nasi lemak di kantin!!
,
Janganlah isu yang tak sepatutnya menjadi isu ini diperbesarkan!. Kepada Pak Menteri janganlah bercakap dengan sewenang-wenang. Jangan nanti pengusaha kantin yang menjadi mangsa kerugian, apabila makanan tradisi yang telah menjadi kelaziman, dan menjadi kegemaran ramai tak boleh dijual lagi! Tidakkah terfikir bagaimana nak menyekat penjaja-penjaja bebas yang bermaharajalela diluar pagar sekolah? Kalau nak dikira risiko dari bahan-gahan jualan mereka lagi dasyat!!

Berbalik kepada isu obesiti ini. Adakah Kementerian pelajaran atau kementerian kesihatan sudah membuat kajian?. Berapa peratus keseluruhan pelajar di Malaysia menghadapi masaalah obesiti?
Berapa peratus pelajar obesiti dari setiap sekolah dan berapa peratus pula dari setiap kelas? Rasanya mengikut pengalaman penulis, setiap kelas yang mempunyai 30 orang, murid yang obesiti purata 2 orang saja. Bermakna disekitar 6.6% dan ini bukanlah paras yang membimbangkan.

Kesimpulannya, masalah anak-anak atau pelajar sekolah yang menghadapi masaalah obesiti ini sebenarnya bermula dari rumah dan persekitaran, bukan berpunca dari kantin sekolah!!

Semenjak anak-anak ini lahir lagi mereka sentiasa di dalam jagaan dan pemerhatian ibubapa atau keluarga mereka. Makan minum mereka seharusnya dalam pengetahuan ibubapa Apabila kanak-kanak ini masuk saja ke darjah satu atau pra sekolah, fizikal mereka sudah pun dapat dilihat sama ada mereka berbadan normal atau berpotensi untuk menjadi pelajar yang obesiti (gemuk). Realitinya masaalah obesiti ini memang dibawa dari rumah. Silapnya tentulah dari ibubapa sendiri!, Kenapa pula pihak sekolah atau kantin sekolah yang hendak dikambinghitamkan? Kenapa pula rezeki pengusaha kantin hendak disekat?

Nasi lemak sudah menjadi makanan tradisi masyarakat Malaysia khasnya Melayu. Makan nasi lemak memang mengenyangkan! cuma si pemakannya yang harus mengawal diri, terserah pada diri masing-masing! Sebahagian besar pelajar sudah mampu berfikir. Bagi pelajar ditahap satu ibubapalah yang berperanan mendidik mereka mengamalkan cara pemakanan yang sihat dan seimbang!

rahimothman

Info Permotoran 2

Ubah imej konservatif


REKAAN futuristik dan dinamik.


TAHUN 2010 boleh dianggap sebagai tahun yang berjaya buat pengeluar kenderaan yang berpangkalan di Korea Selatan, Hyundai Motor Company. Hyundai mencatatkan jualan global yang cukup memberangsangkan sebanyak 3,612,487 unit.

Kilang domestiknya menyumbang sebanyak 1,730,682 unit, sementara bakinya iaitu 1,881,805 unit dikeluarkan oleh kilang-kilangnya di luar negara.

Angka tersebut merupakan pertumbuhan sebanyak 16.3 peratus berbanding tahun sebelumnya. Perkembangan itu sekali gus mengukuhkan lagi reputasi Hyundai selaku pengeluar kenderaan berpengaruh di dunia.

Lebih mengagumkan, Hyundai mampu melakukan semua itu di sebalik kondisi perniagaan yang tidak menentu sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Malah, jenama yang sebelum ini dicemuh kerana produknya kurang berkuali mencapai kejayaan dalam pasaran-pasaran utama dunia.

Di pasaran Amerika Syarikat (AS) misalnya, Hyundai mencatat pertumbuhan dari aspek kuantitatif dan kualitatif. Buat julung kalinya, jualan tahunan Hyundai melepasi 500,000 unit sejak mula memasuki pasaran paling rigid di dunia itu sejak 1986.

Bukan itu sahaja, kesetiaan terhadap jenama Hyundai telah meningkat apabila menduduki tempat ketiga dalam Kaji Selidik Pengekalan Pelanggan 2010 seliaan pihak J.D. Power and Associates. Perkembangan positif itu dicapai hasil pengurusan kualiti yang sangat ketat.

Menerusi pengenalan model yang direka khas untuk pelanggan tempatan, jualan kenderaan Hyundai di China dan India juga mendadak naik kepada lebih 700,000 dan 600,000 unit. Di Rusia, Hyundai memulakan produksi model Solaris yang pastinya meningkatkan populariti jenama tersebut di sana.

Apakah sebenarnya yang mengubah nasib Hyundai? Antara penyumbang utama kepada ialah pengenalan model sedan Sonada dan SUV Tucson.

Mampu saingi jenama Jepun

Di pasaran Malaysia, Hyundai masih dalam peringkat membina momentum. Ia dilihat belum mampu menyaingi jenama dari Jepun. Namun begitu, pengenalan banyak produk baru sedikit sebanyak berupaya menggoyah dominasi jenama tertentu dalam segmen yang ia saingi.

Misi itu untuk segmen D dipikul oleh model Hyundai Sonata yang mula diperkenalkan pada tahun 2009. Baru memasuki generasi keenam, kematangan dari aspek penampilan, teknologi dan ciri-ciri mewah yang ada padanya nampak begitu ketara.

Kalau dibandingkan dengan generasi sebelumnya, Hyundai Sonata yang menggunakan kod YF ini seakan-akan sudah berada dalam kelas yang berbeza. Daya tarikan utama yang ada pada sedan itu ialah reka bentuk luaran dan dalamannya. Berpaksikan kepada falsafah reka bentuk fluidic sculpture, binaannya dilihat sangat kemas dan kontemporari.


SONATA mengaplikasikan skema warna hitam untuk ruang dalamannya.


Hilang sudah imej konservatifnya. Diganti dengan rekaan yang futuristik dan aerodinamik. Lampu utamanya dipadankan bersama gril radiator lebar berwarna krom. Bahagian sisinya mengetengahkan garis tubuh yang kuat. Malah sekali pandang, reka bentuknya ia kelihatan seperti sebuah model coupe.

Rekaan lampu belakangnya juga menarik. Imej sporty sebuah Sonata diserlahkan menerusi penggunaan rim aloi bersaiz 17 inci. Bagi menampakkan roda itu lebih besar, wheel arch dibesarkan untuk mengurangkan jarak antara tubuh kenderaan dengan tayarnya.

Sonata mengaplikasikan skema warna hitam untuk ruang dalamannya. Kokpit itu menggabungkan penggunaan plastik keras dan lembut bagi membuatkannya sedap dipegang. Konsol tengahnya menempatkan butang kawalan unit audio dan pendingin hawa yang mudah dioperasi. Sebaik enjin dihidupkan, lampu latar berwarna biru akan menyala.

Kuasa sehingga 178PS


HYUNDAI Sime Darby menawarkan dua varian enjin iaitu 2.0 dan 2.4 liter.


Tempat duduk yang dibalut dengan kulit berwarna hitam itu selesa untuk perjalanan yang jauh. Bagi memudahkan pemandu, ia boleh dilaras secara elektrik mengikut keselesaan. Ketika memandu, paparan meternya mudah dibaca. Sesekali perkataan eco akan muncul apabila anda memandu dalam keadaan yang menjimatkan bahan api. Kuasa Sonata dipacu oleh unit enjin bersesaran 2.4 liter. Mampu menghasilkan kuasa sehingga 178PS, ia tidak berdepan sebarang masalah untuk memecut atau bergerak dari kedudukan statik. Dengan 86 peratus daripada kuasa torknya yang berjumlah 229Nm itu mampu diperoleh ketika jarum rpm hanya berlegar pada takat 4,00 rpm, Sonata jarang sekali terasa malas.

Enjin dual CVVT aluminium sepenuhnya, Theta II series itu dipadankan dengan kotak gear automatik enam kelajuan. Bagi sesiapa yang mahu mengawal sendiri kedudukan gearnya, kawalan Hyundai H-Matic yang eksklusif itu membolehkan anda berbuat demikian.

Pada takat harga RM163,888 (di atas jalan dan insurans), Sonata menjadi pesaing kepada model Honda Accord, Toyota Camry dan Mazda6. Terdapat lima warna untuk anda pilih asama ada putih, perak, merah, biru atau hitam.

Hyundai Sime Darby menawarkan dua varian enjin iaitu 2.0 dan 2.4 liter. Kedua-duanya hadir bersama jaminan selama lima tahun atau perbatuan sejauh 300,000 kilometer (yang mana tiba dahulu).

Info Top Ten 1

Top 10 Gajet Paling Mahal Kat Dunia Setakat Nih

TOP 1

-iPhone 3G Supreme-
$ 3,000,000


TOP 2

-Diamond Crypto Smartphone-
$ 1,300,000


TOP 3

-Luxury Notebook Luvaglio-
$ 1,000,000


TOP 4

-Baroque PC-
$ 1,000,000


TOP 5

-LG 71PY10 71 inch Plasma TV-
$ 132,000


TOP 6

-Yalos Diamond TV-
$ 100,000


TOP 7
-SIM 2 HT5000 Projector-
$ 75,000


TOP 8

-Presidential Mp3 Player-
$ 50,000


TOP 9

-Mouse Pay say Now-
$ 25,000


TOP 10

-TrekStor i.Beat Mp3 Player-
$ 23,000

Info Permotoran 1

Rali medan perkukuh jenama




SELAKU pengeluar kenderaan nasional sesebuah negara, organisasi tersebut memikul tanggungjawab besar untuk mengetengahkan nama dan imej negaranya dalam bidang automotif global.

Apatah lagi jika usia pengeluar tersebut masih muda. Ia perlu berhadapan dengan pemain-pemain lama yang lebih berpengalaman mengenai jatuh bangun industri. Dalam kes ini, Proton Holdings Berhad (Proton) tidak terkecuali.

Meningkatkan kapasiti pengeluaran, menembusi pasaran baru atau harga yang kompetitif merupakan isu lazim buat pengeluar yang mahu menguasai pasaran. Itu hanya statistik dan persembahan dalam perniagaan. Bagi saya, itu soal kedua.

Apa yang penting ialah imej dan kepercayaan terhadap sesuatu jenama. Tanpa kepercayaan atau imej yang utuh, soal kedua sukar untuk direalisasi.

Proton pilih rali

Justeru, pemilihan platform untuk membina imej perlu dilakukan sebaik mungkin. Setiap pengeluar ada pilihan tersendiri. Bagi Proton, sukan bermotor khususnya rali menjadi pilihan.

Satu tindakan yang bijak, meskipun ia membabitkan pelaburan besar dalam menyiapkan sebuah jentera perlumbaan. Kosnya mencecah jutaan ringgit.

Rali merupakan perlumbaan mengejar masa terpantas dalam jumlah pusingan terkumpul untuk menentukan siapa layak berdiri di atas podium. Laluan trek yang diredah juga tidak secantik litar Formula 1 (F1).

Tanah merah, gambut, kelikir, salji dan ais, debu serta lumpur adalah dunianya. Inilah makmal eksperimen terbaik untuk menguji kemampuan serta daya tahan sesebuah kenderaan.


BORANG ramai tidak melepaskan peluang melihat sendiri Satria Neo S2000.


“Kami mahu memahami apa yang boleh dipelajari daripada sukan bermotor untuk menjadikan kereta kami lebih baik.

“Bukan kami akan menggunakan semua data yang diperolehi. Tetapi sekurang-kurangnya jurutera kami dapat mendalami apa yang diperlukan untuk menghasilkan kenderaan berprestasi.”

Demikian ulasan Pengarah Urusan Kumpulan Proton, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir ketika mengunjungi kem Proton di Kejohanan Rali Malaysia 2011 (MRC 2011) bertempat di Plaza Angsana, Johor Bahru baru-baru ini.

Beliau turut mengakui bahawa sukan rali merupakan pentas yang mampu mengubah persepsi terhadap jenama Proton. Pada masa yang sama bertindak selaku ejen promosi.

“Mungkin ketika ini Proton dilihat sebagai kereta yang rendah, murah dan sebagainya. Kita perlu mengubah persepsi jenama. Pembabitan dalam sukan bermotor adalah satu-satunya cara untuk mengubahnya.

“Sukan bermotor mengaitkan syarikat dengan prestasi, ketepatan dan teknologi tinggi. Pada masa hadapan, apabila umum melihat Proton, ia akan memberi tafsiran berbeza.

“Tanpa kami sedari juga, sudah ada banyak kenderaan Proton dalam rali. Mengapa kenderaan Proton dan bukan kenderaan lain? Mungkin sebab ia mampu dimiliki. Tetapi saya merasakan model Satria Neo dan Putra dibina berdasarkan karakteristik pemanduan dan pengendalian,” jelasnya.

MRC 2011 yang berlangsung serentak dengan Kejohanan Rali Asia Pasifik (APRC) pada tahun ini menyaksikan penyertaan sebanyak 18 buah kereta Proton. Empat jentera digunakan oleh pasukan Proton Motorsport dan Proton Cusco. Selebihnya ialah pasukan pesaing.

Kemampuan Neo

Proton Motorsport menggunakan Satria Neo S2000 yang dipandu oleh Chris Atkinson dan Alister McRae. Dua nama yang tidak asing dalam dunia rali. Proton Cusco Rally Team pula menggunakan jentera Satria Neo 1,600cc. Pemandunya ialah Akira Bamba dan Kosuke Takashino.

Penyertaan kedua-dua pasukan dengan model hatchback dua pintu tersebut meningkatkan imej dan jenama Proton. Atkinson bersama juruarah, Stephane Prevot, merekod masa keseluruhan 3 jam 14 minit 49.3 saat dan ditabalkan sebagai juara MRC 2011. Rakan sepasukannya, McRae dan juruarahnya, Bill Hayes pula muncul sebagai pemenang tempat ketiga dengan catatan masa 3'23:37.5s.


PASUKAN Pennzoil GSR Racing Team turut menggunakan model Satria.


Hari kedua kejohanan MRC 2011, Atkinson berlumba tanpa brek tangan. Namun masalah itu berjaya diselesaikan pada keesokan harinya.

Lebih menarik lagi ialah nasib McRae. Keretanya mengalami masalah enjin overheating. Beliau terpaksa menggunakan jentera dengan 278 kuasa kuda itu selama dua hari bersama unit radiator yang rosak. Sebenarnya Neo S2000 menggunakan enjin Waja 1.8L buatan Renault. Agak luar biasa pencapaiannya.

Untuk pasukan Proton Cusco pula, Bamba dan Takashino berjaya menempatkan diri pada kedudukan kelapan dan kesembilan MRC 2011. Meskipun begitu, kedua-dua pemandu Jepun itu muncul juara dan naib juara bagi kategori APRC Junior Cup.

Kenderaan pasukan Proton Cusco menerima sentuhan daripada syarikat talaan (tuner) gergasi Jepun, Cusco. Syarikat yang terkenal dengan produk suspensi itu membeli kereta-kereta standard Satria Neo dan menjadikannya sebagai sebuah kereta rali. Jentera modifikasi Cusco kemudian dijual kepada pasukan-pasukan rali.

Perlu diingat, Proton tidak pernah memasarkan model Neo ke Jepun. Inilah antara kelebihan rali. Kerjasama dapat dijalin, kepercayaan dilahirkan dan pasaran baru berjaya diterokai. Lihat sahaja statistik pencarian Proton S2000 dalam Google, angkanya sudah menghampiri empat juta carian.

Hatchback baru?

Syed Zainal menyatakan menerusi sukan bermotor, banyak anugerah berjaya diraih ekoran penambahbaikan pada model Satria.

Tanpa sukan bermotor atau Satria Neo S2000, perkara ini tidak mungkin berlaku. Mengetengahkan model Satria Neo adalah pilihan logik seperti yang dilakukan oleh pengeluar jentera dua pintu lain termasuk Skoda, Peugeot, Volkswagen dan Ford. Jangan lupa, Satria juga mewarisi DNA pemanduan dan pengendalian Lotus.

“Kami akan membina generasi baru hatchback dan saya tidak mengatakan ia pengganti kepada model Satria Neo. Lihat sahaja pasaran hari ini, ia sudah beralih kepada model sporty hatchback dua pintu. Misalnya Subaru.

“Jika trend itu sudah dikenal pasti, kami sebagai pengeluar kenderaan mesti membangunkannya. Kami tidak mahu bergantung kepada model yang angka jualannya cuma di antara 100 hingga 200 unit sebulan. Tetapi perlu memiliki tarikan kuat untuk pasaran biasa,” jelasnya.

Kosmo! Online

Buat Dulu Baru Tahu

Malam ni aku rasa macam nak menulis pulak sementara nak ambil balik mood study yang lari entah ke mana.

Kali ni aku nak sembang sikit pasal dua perkara ni yang definasinya begitu berbeza sekali dan selalu juga menjadi bualan ramai. Kalau tak salah aku la.

Teori :
Sesuatu perkara yang berasaskan konsep dan cuba diterjemahkan seseorang itu dalam bentuk pandangannya.


Praktikal :

Sesuatu perkara yang dilakukan oleh seseorang mendapat hasilnya.

Kalau kita tengok definasi kedua perkara ini tadi, kita akan dapat tengok perbezaannya begitu ketara. Apa yang aku nak sampaikan kali lebih kepada konsep;

Teori vs Praktikal

Selalu kita dengar perkara macam ni. Ada orang kata teori lebih penting dan ada pula kata praktikal lagi penting. Sebenarnya, dua-dua ni penting cuma yang perlu lebih ditekankan bagi aku ialah praktikal. Kita tengok macam mana seseorang yang dikatakan hebat teorinya tapi kalau praktikalnya kurang tidak ke mana juga. Tapi kalau orang yang selalu praktikkan sesuatu benda walaupun sedikit sahaja ilmunya pasti menjadi dan ilmunya akan lebih bertambah daripada praktikal yang dilakukannya.

Jika dilihat, teori ini jelas diambil daripada buku ataupun ciptaan sendiri. Dari situ kita dapat lihat bahawa pengetahuannya seperti stereotaip atau sama sahaja dan kita juga tidak akan mendapat sesuatu benda yang baru. Tapi, cuba kita praktikkan sesuatu benda itu dengan sendiri. Pastinya, banyak permasalahan yang kita boleh jumpa dan penyelesaiannya juga dapat dicari. Ini kerana benda itu kita yang lalui sendiri.

Sebagai contoh, aku pernah melihat sebuah cerita English. Tak payah la aku bagitahu cerita dia macam mana. Cuma yang aku nak cerita bagaimana seorang kapten ini telah memilih seorang jurumudi kapal selam untuk dibawa ke dalam satu latihan. Jurumudi ini begitu berlagak dengan mengatakan dia begitu hebat dalam mengemudi kapal selam kerana dia telah lulus dengan cemerlang dalam ujian simulator mengemudi kapal selam. Hinggalah satu ketika di mana tiba satu keadaan yang mencemaskan dan akhirnya kapten tersebut mengarahkan jurumudi tersebut untuk membawa keluar kapal selam mereka dari keadaan bahaya tersebut. Tetapi, apa yang dijawab oleh jurumudi tersebut ialah dia tidak pernah jumpa perkara ini dalam permainan simulator. Akhirnya, kapten yang berpengalaman itu sendiri yang mengeluarkan kapal selam mereka dari keadaan yang bahaya itu.

Daripada cerita tadi, jelas bahawa kalau kita ini begitu hebat dalam berteori, belum tentu kita boleh berhadapan dengan pelbagai situasi yang tidak dirancang tetapi kalau kita hanya tahu sedikit sahaja sesuatu perkara dan kita cuba untuk mempraktikkan perkara tersebut, pasti lebih membawa manfaat kepada kita kerana banyak pengalaman dapat kita peroleh dari situ.

Tetapi lain la macam Detektif Sherlock Holmes (watak dalam buku yang aku selalu baca walaupun tak pasti kewujudannya) di mana beliau digelar sebagai ahli teoris. Tetapi, di sebalik teorinya itu, banyak kajian yang dilakukan untuk memenuhi sesuatu teori itu.

Lihat satu kata-kata yang aku kira menarik daripada Almarhum Bapak Mohamad Nasir, seorang intelektual dan pendakwah yang berasal dari Indonesia.

“Pemimpin tidak lahir di bilik kuliah tetapi tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah, muncul ditengah-tengah kumpulan masalah, menonjol dikalangan rakan seangkatan lalu diterima dan didokong oleh umat”

Maksudnya di sini ialah seorang yang hebat itu lahir di dalam kelompok masyarakat yang pelbagai ragam dan sikap. Dia juga bersama-sama dengan kelompok masyarakat tersebut menempuh pelbagai perkara. Akhirnya, dari situ dia muncul untuk menyelamatkan mereka yang bermasalah. Bukannya seorang yang hanya menghabiskan masa di bilik kuliah dan tidak bergaul langsung dengan orang lain yang mana langsung tidak ada pengalaman untuk berhadapan dengan manusia lain.

Di sini juga aku ingin petik satu patah lirik daripada lagu Mantera Beradu nyanyian M.Nasir dan Malique:

yo ijazah terbaik datangnya dari jalanan dari pengalaman bercakap dan bersalaman

Kita tengok apa yang ditulis dalam lirik tu. Ia memberitahu bahawa sesuatu penganugerahan ataupun pengiktirafan yang terbaik datangnya dari jalanan. Maksudnya, sesuatu yang hebat itu dapat kita peroleh dari jalanan yang mana kita bertemu dengan orang ramai dan bukannya kita seorang diri sahaja.

Apapun, pengalaman itu amat penting untuk mengajar dan membawa kita ke mana sahaja kita pergi.

Aku tertarik dengan satu kata-kata ni;

"Mahasiswa perlu mencipta pengalaman sendiri dan bukannya mencari lagi pengalaman itu"

-selesai-

Terbentang Luas


Hari ni aku nak mengupas sikit satu perkara yang bagi aku amat penting dalam hidup kita sebagai manusia. Sebelum tu aku nak petik satu patah lirik lagu Tanya Sama Itu Hud Hud yang dinyanyikan oleh M.Nasir.

Lihat dunia dari mata burung
Atau dari dalam tempurung
Yang mana satu engkau pilih

Kalau kita tengok dalam lirik ini, ia ada memberi satu persoalan kepada kita iaitu kita hendak memilih untuk melihat dari mata burung atau bawah tempurung. Jika kita memilih dari mata burung, pastinya pandangan kita amat luas terbentang. Tapi sekiranya kita memilih untuk melihat dari dalam tempurung seperti dalam satu peribahasa yang berbunyi “bagai katak di bawah tempurung”, pastinya pandangan kita itu tidak ke mana.

Itulah sebenarnya apa yang aku ingin sampaikan. Kita hendaklah mencontohi seekor burung yang sedang terbang di mana pandangannya begitu luas terbentang dan bukannya sebagai seekor katak yang berada di bawah tempurung di mana pandangannya langsung tidak ke mana.

Dalam kita berfikir atau memberi sesuatu pandangan, kita mestilah berfikir dari pelbagai aspek dan bukannya satu aspek sahaja. Luaskan skop minda pemikiran kita itu dan jangan bataskan ia. Sebab itu jika kita hendak berfikir mengenai sesuatu perkara terutama melibatkan orang lain, gunakan gaya minda pemikiran Islam yang mana itu Islam itu menyeluruh sifatnya. Jika kita berfikir dalam skop bangsa atau perkauman, pasti tidak ke mana pemikiran kita itu. Maka, jadilah sindrom ‘Aku Tidak Pedulisma’,baca sini, dalam diri kita.

Kita jangan hanya memikirkan sesuatu perkara itu hanya untuk menguntungkan kita sahaja. Tetapi fikirlah sesuatu itu demi orang lain juga. Itulah yang dikatakan mengikut minda pemikiran Islam kerana Islam itu untuk semua manusia tidak terkecuali walaupun seorang.

Jadi, apa yang aku nak sampaikan kat sini sebenarnya jika kita hendak berkata sesuatu atau mengambil apa-apa tindakan yang akan melibatkan orang lain, luaskanlah skop pemikiran dan pandangan kita itu. Jangan kita wujudkan batas yang dapat menyekat orang lain dari menerima keuntungan bersama.

Di sini aku sertakan satu nukilan yang bagi aku begitu menarik untuk renungan bersama:

SI LUNCAI TERJUN DENGAN LABU-LABUNYA!
Bencana itu sudah tiba di Jepun! Tak apa. Kita kan di Malaysia…
Bencana itu sudah tiba di Johor! Tak apa. Kita kan di Selangor… ...
Bencana itu sudah tiba di Gombak!
Tak apa. Kita kan di Petaling Jaya…
Bencana itu sudah tiba di Seksyen 5!
Tak apa. Kita kan di Seksyen 2…
Bencana itu sudah tiba di Jalan 2/4! Tak apa. Kita kan di Jalan 2/8…
Bencana itu sudah tiba di rumah nombor 47! Tak apa. Kita kan di rumah nombor 74…
Bahagian depan rumah kita sudah runtuh!
Syukur. Dapur kita masih selamat…
Memperkenalkan… mazhab Aku Tidak Pedulisma!
-saifulislam.com-


About this blog


jadilah seperti burung terbang di langit yang pandangannya begitu luas dan bukannya katak di bawah tempurung yang pandangannya tidak ke mana

Masa Ibarat Pedang

Menghitung Hari

Temui Aku Di Facebook