Followers

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Kadang-Kadang Aku Terpikir

Kadang-kadang aku terpikir.....
Kenapa manusia macam aku ni kalau bab-bab dunia ni mesti nak tepat waktu, walaupun lewat seminit pun dah gabra tambah-tambah kalau time kuliah...
Tapi kalau time solat pulak, lewat sejam pun ok je. Macam tak ada apa-apa pulak.
Mungkin kalau lewat kat dunia ni kita dapat terus balasan. Tapi kalau lewat solat, tak nampak balasannya lagi. Tu yang semua asyik terleka.

Kadang-kadang aku terpikir.....

Selalu manusia asyik komplen kalau Allah turunkan hujan. Macam-macam mereka akan kata. Tapi yang peliknya, kalau Allah beri panas pulak, komplen jugak kata cuaca panas. Memang manusia ni jenis yang tak akan berpuas hati dengan segala-galanya. Janji dapat puaskan hati masing-masing. Cuba pikir sejenak sebab apa Allah turunkan hujan dan panas serta jangan komplen menggunakan akal yang Allah kurniakan tu dengan cara yang kurang waras.

Kadang-kadang aku terpikir.....

Kenapa manusia sekarang susah sangat nak jaga aurat. Bagi mereka macam tak ada apa dengan aurat tu. Tambah-tambah kalau wanita, kalau terselak sikit2 tu macam tak ada apa plak. Pastu kalau jadi apa-apa kat dia, mula salahkan orang lain. Padahal dia yang lakukan dulu gangguan seksual tu. Dia terjun sungai tapi bising kain basah. Satu lagi, pandai pulak cakap kalau pakai tudung tapi dalam tak elok baik tak yah. Biar tak pakai, janji dalam elok. Haha, lawak jugak dengar alasan macam tu. Kalau dah yang wajib tak buat, yakin ke yang lain diterima??? Sama la lelaki pun, kalau ada kuasa tak pa gak tunjuk betis time main. Tutup la dulu sebelum main.

Kadang-kadang aku terpikir.....

Time exam ja, mesti ramai yang semangat untuk cari soalan spot. Memang tak dinafikan aku sendiri pun sama jugak. Tapi adakah kita dah prepare untuk soalan yang akan ditanya ketika di dalam kubur yang telah lama dibocorkan oleh Nabi kita sendiri.

Kadang-kadang aku terpikir.....

Apa yang best sangat ni dengan kapel. Aku tengok macam terseksa je. Asyik ikut je ke mana dia pergi. Kalau tak ikut nanti, merajuk pulak. Tak bebas langsung. Lain la kalau dah jadi bini, ok la jugak. Ni masih lagi haram. Pastu, bila dah kahwin baru rasa boring plak. Dah time kapel tu macam-macam dah sembang. Time kahwin, tak tau nak sembang apa. Pastu, mula la nak curang dan sebagainya. Semua ni berdasarkan pemerhatian sendiri. Kalau dah mampu, lain la cerita. Ni 2 taun lagi pun tak tau lagi macam mana. Yang tak tahan sekali, budak-budak remaja pulak tu.

Kadang-kadang aku terpikir.....
Apa motif sebenar yang seseorang itu apabila dia hendak menjadi pemimpin. Adakah untuk mendapat kelebihan, pangkat dan kuasa atau menjadi contoh yang baik kepada anak-anak buah yang lain. Ada juga yang ingin menaikkan dan memperjuangkan Islam. Yang macam ni, Alhamdulillah. Semoga diberkati Allah s.w.t. Tapi kalau jenis yang turun dan tunjuk muka bila ada pemilihan je, yang tu baik tak yah la. Reject siap-siap la orang macam ni. Tak guna ja kalau pilih dia pun. Tak boleh diharap langsung untuk memimpin. Karut je semua tu.

Kadang-kadang aku terpikir.....

Adakah orang lain pun terpikir apa yang aku kadang-kadang terpikir????????

Sama-sama la kita pikir sendiri apa yang baik dan yang buruk untuk diri kita supaya dapat kita jadikan tauladan dan sempadan dalam hidup kita. Peringatan ini untuk aku sendiri dan juga yang lain.

6 ulasan:

inspirasi arjuna February 28, 2010 at 8:19 AM  

pemikir yg baik...tahniah2....
marilah sama2 kita amik iktibar...

amik iktibar nie mcm mana plak???
maksudnyer kita tgk, kita kritik, kita fikir, kita xwat n kita cuba untk ubah....

itu maksud amik iktibar dr kaca mata ak walopun ak xpakai spek...
hehehe

pengembara _cahaya February 28, 2010 at 1:29 PM  

aku masih x paham apa yang ang cuba maksudkan...

inspirasi arjuna February 28, 2010 at 2:42 PM  

maksud ak...
bila kita da terpikir bnda tue salah..
so jgn la kita ulang ag kesalahn tue bila kita berada ditempat tue...

pengembara _cahaya February 28, 2010 at 4:19 PM  

ooo...
ok2...
aku dah paham...hehe..

Anonymous March 5, 2010 at 10:28 PM  

the nice post!!!!
congrats..!
ringkas tp padat....n y plng penting sgt2 jelas....
smpi tkena gak batang idung nie...huhuhu

pengembara _cahaya March 9, 2010 at 12:20 AM  

terima kasih anon atas pujian tersebut...
walaupun tak kenal siapa anda...
ini hanya peringatan bersama dan berdasarkan pengalaman sekitar...

About this blog


jadilah seperti burung terbang di langit yang pandangannya begitu luas dan bukannya katak di bawah tempurung yang pandangannya tidak ke mana

Masa Ibarat Pedang

Menghitung Hari

Temui Aku Di Facebook