Followers

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Jangan Hanya Mengucapkan "Aku Cinta Padamu"

Assalamualaikum dan Selamat Menyambut Maulidul Rasul diucapkan kepada pembaca blog ini.

Kalau berdasarkan entry kali ini, rasa-rasanya benda apa sebenarnya yang hendak diterangkan oleh aku. Sebenarnya kali ini aku nak cerita sikit pasal kecintaan kita kepada junjungan mulia kita Nabi Muhammad s.a.w.

Selalunya, kalau datang sahaja tanggal 12 Rabiulawal pada setiap tahun Hijrah, pasti ramai yang telah merancang untuk melakukan sambutan pada tarikh tersebut kerana tarikh itu merupakan hari kelahiran junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. Ada yang sibuk untuk mengadakan dan ada juga yang sibuk merancang untuk mengaturkan ceramah di kawasan masing-masing. Tak salah kalau nak sambut atau tak kerana benda ni bukan isu pokok dalam Islam.

Tak kisah lah macam mana pun mereka nak adakan sambutan, janji dapat menghayati apa sebenarnya hikmah di sebalik kelahiran Rasulullah s.a.w iaitu membawa rahmat untuk seluruh alam. Buat apa yang disuruh dan tinggal apa yang dilarang. Itu penting sekali. Bukan hanya berarak dan berselawat tapi bila dah habis, tidur sampai lupa nak solat dan buka aurat. Tak guna la kalau camtu. Baik tak yah sambut. Buat rugi tenaga ja. Langsung tak hayati makna di sebalik sambutan tersebut.

Sebab tu aku tulis entry kat atas tu jangan hanya mengucapkan "Aku Cinta Padamu" tapi tak buat pun apa yang Rasulullah s.a.w buat.( Sama la macam aku sendiri pun kadang-kadang terlalai jugak. )
Sama-samalah kita lihat diri kita semula sama ada kita ni tergolong dalam jenis yang hanya cakap kosong tapi tak buat pun atau tak. Kita perlu buktikan sekali apa yang kita ucapkan tu.

Buktikan bahawa kita memang mencintai Rasulullah dengan ikut apa yang disuruh dan tinggal apa yang dilarang serta mengamalkan sunnahnya walaupun sedikit. Kerana ada ayat mengatakan bahawa jika kita ingin mendapat cinta dari Allah, maka cintailah Nabi kita. Dengan itu, Allah akan mencintai kita. Untuk memcintai Nabi, ikutlah apa sahaja yang Nabi buat dan tinggalkanlah apa yang Nabi larang.

Ingatlah bahawa Nabi tidak sesekali melupakan umatnya walaupun ketika hendak menemui ajal dan ketika dibangkitkan di Padang Mahsyar nanti. Walaupun ketika Nabi dibangkitkan di Padang Mahsyar dan boleh sahaja untuk baginda masuk ke dalam syurga, tetapi baginda tidak melakukan sedemikian. Baginda tetap mahu melihat umatnya dihisab dan masuk bersama baginda ke dalam syurga serta memberi syafaat untuk umatnya. Perkataan terakhir yang Nabi sebut ketika hendak menemui ajal dan perkataan pertama yang Nabi sebut ketika baginda dibangkitkan nanti ialah "Ummati".

Lihatlah bagaimana Nabi s.a.w begitu sayang kepada kita dan tanyalah diri kita sendiri adakah kita juga sayang dan cinta kepada Nabi s.a.w???


3 ulasan:

the writer March 1, 2010 at 7:02 AM  

hurm entry yg menarik....
tp patutnya post jumaat ritue bro..
tp xper...

kalo list ckit antara sunnah2 yg bleyh dwat lg best....

sunnah yg mudah n praktikal

pengembara _cahaya March 1, 2010 at 6:55 PM  

hehe..ada hal ckit..
sbb tu x leh posting lg...

pengembara _cahaya March 1, 2010 at 6:56 PM  

hehe..ada hal ckit..
sbb tu x leh posting lg...

About this blog


jadilah seperti burung terbang di langit yang pandangannya begitu luas dan bukannya katak di bawah tempurung yang pandangannya tidak ke mana

Masa Ibarat Pedang

Menghitung Hari

Temui Aku Di Facebook