Followers

Sembang-Sembang


ShoutMix chat widget

Berteknologi?????

Assalamualaikum dan apa khabar kepada sesiapa saja yang melihat entry kali ini...

Sebenarnya takde apa pun yang menarik untuk entry kali ini, cuma nak cerita sikit la apa cabaran yang akan dihadapi oleh aku untuk semester kali ini. Untuk semester kali ini, jadual aku boleh dikira agak padat juga la dengan perjalanan ke kampus pengajian yang agak jauh. Aku perlu bertolak pada pukul 7.15 pagi dan pulang dalam sekitar pukul 5 petang. Agak meletihkan jugak untuk awal-awal semester nanti. Mungkin lala-lama nanti akan terbiasa dengan perkara macam ni.(Ya ALLAH, berikanlah hamba-Mu ini kekuatan agar dapat mengharungi segala cabaran yang mendatang dalam usaha untuk mendapat redha dari-Mu).Untuk hujung minggu pulak, mungkin tiada rehat yang mencukupi kerana aku telah melibatkan diri dalam ROBOCON 2010 iaitu satu pertandingan robot yang menguji kreativiti setiap universiti untuk mereka cipta robot mengikut tema yang ditentukan. Untuk tahun ni, setiap universiti perlu mereka cipta 4 buah robot(1 manual, 3 automatik) yang boleh digunakan untuk menyusun blok-blok menjadi sebuah piramid.
Agak susah jgk la untuk create idea-idea nanti. Tapi, InsyaALLAH boleh.

Untuk subjek bagi sem ni pulak, aku perlu berteknologi sedikit la kali ini sebab empat subjek yang aku belajar, semuanya menggunakan software di dalam lab. Letih jugak nak boleh paham satu-satu. Untuk subjek micro-c, aku kena belajar dua benda berkaitan hardware dan software. Untuk hardware, aku kena guna PIC Microcontroller (Programmable Interface Controller) dan software kena guna MPLAB untuk programming sesuatu program dalam PIC tu nanti. Susah jugak nak belajar programming tu, tapi aku akan cuba.....hehe. Teori kena kuat jugak la untuk subjek ni. Subjek machine design pulak, tak susah sangat sebab perlu design bentuk-bentuk je guna software SolidWorks. Dalam lab pon dah ada dia punya tutorial. Cuma perlu ingat je time bila nak kena guna ikon-ikon tertentu. Kalau dalam kuliah, belajar tentang macam mana nak mereka cipta sesuatu rekaan yang sempurna serta kriteria-kriterianya. Belajar juga sikit2 tentang komponen-komponen yang ada dalam sesuatu mesin. Teori jugak ni. Machine vision plak belajar tentang penglihatan mesin atau aplikasi penglihatan mesin tu untuk kesan sesuatu benda. Dalam lab, software MATLAB akan digunakan untuk subjek ni. Ada juga programming dia, tapi tak susah sangat kod dia. Last skali, aku kena belajar distributed system. Subjek ni pun teori yang banyak juga dan pembelajarannya lebih kepada networking komputer. Dalam lab pon akan belajar menggunakan sofware jugak tapi tak ingat apa nama dia. Boleh kata untuk sem ni aku akan belajar banyak benda menggunakan komputer.

Pastu, last sem nanti kena buat mini projek pulak. setakat ni ada dua mini projek yang dah diberitahu iaitu micro-c dan machine vision. Minggu depan dah nak kena anatar proposal. Untuk micro-c, kena buat satu projek untuk yang menggunakan PIC. Nasib baik la abang aku sudi membantu dalam memberi idea sebab dia pun ada experience tentang projek yang nak dibuat tu. Terima kasih. Tapi bukan semuanya dia bantu, yang lain tu aku dan partner aku yang kena usahakan. Untuk macine vison pulak, aku tak paham sangat apa yang lecturer aku nak. Tapi yang aku tau, dia nak satu benda yang boleh menggunakan aplikasi sistem machine vision ni dan benda tu tak direka lagi di mana-mana. Susah jugak nak idea. Tengok la nanti cam na aku nak cari idea....hehehe.

Em, rasanya setakat tu saja benda-benda yang aku nak cerita tentang kehidupan yang akan aku tempuh untuk semester kali ini. Harap-harap aku dapat tempuh segalanya dengan hati yang tenang. Amiiin...







About this blog


jadilah seperti burung terbang di langit yang pandangannya begitu luas dan bukannya katak di bawah tempurung yang pandangannya tidak ke mana

Masa Ibarat Pedang

Menghitung Hari

Temui Aku Di Facebook